8. JUN 2014

Beh verzus džoging. V čom sa odlišujú?

Mirka

Ak stále premýšľate nad tým, či je pre vás vhodnejší beh či džoging, v prvom rade by ste mali vedieť, v čom sa tieto dve aeróbne aktivity líšia. Potom si vyberiete správne!

Čo majú beh a džoging spoločné? V prvom rade patria do kategórie aeróbnych aktivít, ktoré prinášajú množstvo zdravotných výhod: pozitívne ovplyvňujú zdravie kardiovaskulárneho systému, sú prevenciou nadváhy a obezity, pomáhajú budovať silné kosti, posilňujú svalstvo, sú prevenciou rozličných ochorení (cukrovka, rakovina, infarkt, mŕtvica), znižujú stres, úzkosť, depresie atď. Pozrime sa však na rozdiely medzi týmito dvomi kardio aktivitami, ktoré spočívajú v tempe, počte spálených kalórií a v úrovni zapájania svalstva.

Beh verzus džoging

Hlavný rozdiel medzi behom a džogingom je v intenzite. Beh je oveľa rýchlejší, resp. intenzívnejší a tým pádom je do činnosti viac zapojený aj kardiovaskulárny systém i svaly. Medzi behom a džogingom neexistuje presná hranica, ktorá by ich od seba jednoznačne odlíšila. Rýchlosť nad 10 kilometrov za hodinu je označovaná ako beh, tempo do 10 km za hodinu je džogingom.

Čo sa týka svalstva, rýchlejšie tempo pri behu aktivuje svaly vo väčšej miere, ako je tomu pri džogingu. To si, samozrejme, vyžaduje viac námahy i lepšiu kondíciu. V konečnom dôsledku sa pri behu spáli aj viac energie ako pri džogingu. To znamená, že ak chce človek schudnúť, oveľa lepší je beh. Tak napríklad 50-kilová žena spáli za hodinu behu pri rýchlosti 11 km/h zhruba 560 kalórií. Pri džogingu v rýchlosti 8,8 km/h spáli za 60 minút o zhruba 130 kalórií menej.

Viaceré vedecké štúdie potvrdili, že pri intenzívnych formách kardio tréningu sa spáli viac kalórií i tukových zásob ako pri pomalších a rovnomerných metódach, ktorou je aj džoging. A ešte jedna dôležitá vec: po intenzívnom tréningu prebieha spaľovanie energie ešte aj niekoľko hodín po ukončení tréningu, čiže beh je v tomto smere oveľa výhodnejší ako džoging. Ak teda chcete prostredníctvom behu schudnúť, ideálne je, ak sa zameriate na intervalový tréning, počas ktorého sa pravidelne striedajú rýchle a pomalšie intervaly, a je i menej náročný na čas.

Odporúčame prečítať: Trénujte intervalovo. Budete štíhlejší a v kondícii.

 

Pre koho je vhodný džoging a pre koho beh? Vo všeobecnosti sa týmto kardio aktivitám môžu venovať naozaj všetci bez rozdielu. Avšak v prípade nadváhy, obezity či vážnejších zdravotných ťažkostí je vhodnejší skôr džoging, pretože je to v podstate rýchlejšia forma chôdze. Džoging je teda ideálna forma pohybu pre ľudí všetkých vekových skupín vrátane seniorov.

Keďže beh je oveľa intenzívnejší od džogingu, častejšie tu dochádza k natiahnutiu svalov či k bolestiam hlavne v oblasti kolien. Týmto problémom sa však dá účinne predchádzať dôkladným rozohriatím a strečingom, voľbou vhodného obutia i terénu, dodržiavaním správnej techniky behu a pod.

Na čo si treba dať pozor?

V prípade, že máte vážnejšie zdravotné ťažkosti konzultujte zvolenú pohybovú aktivitu so svojím lekárom. Ak ste dlhšie nešportovali, začnite džogingom, ktorý vás postupne dovedie k behu. Pred oboma pohybovými aktivitami je dôležité venovať sa kvalitnému rozohriatu a natiahnutiu svalov. Rozcvička by mala trvať 5-10 minút. Pripraví organizmus na záťaž, ktorá ho čaká a eliminuje riziko zranenia. Nepodceňujte ani výber športovej obuvi a oblečenia, ktoré znižujú riziko prípadných zranení a značne zvyšujú komfort pri cvičení.

Odporúčame prečítať: Najčastejšie chyby pri behu. Robíte ich aj vy?


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Beh verzus džoging. V čom sa odlišujú?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 855
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.