11. MAR 2015

Avokádo zasýti a nakopne metabolizmus

Mirka

Avokádo je síce kalorické, ale obsahuje zdravé tuky, kvalitné proteíny, vlákninu, mnoho vitamínov a minerálov. 

Čo všetko nájdeme v stogramovom plode avokáda? Napriek obsahu energie v podobe 160 kalórií, obsahuje 2 g proteínov, 6,7 g vlákniny a takmer 15 g tuku. Čo sa týka tukov, zastúpené sú hlavne mononenasýtené mastné kyseliny, ako napríklad kyselina olejová a palmitová. Avokádo obsahuje aj omega-6 nenasýtené tuky.  Všetky uvedené tuky majú pozitívny vplyv na hladinu cholesterolu v krvi, a teda sú prevenciou kardiovaskulárnych ochorení.

Z vitamínov sú obsiahnuté vitamín A, C, E, K, vitamíny skupiny B, ďalej železo, meď, horčík, mangán, fosfor, zinok a ďalšie. Obsah živín robí z avokáda potravinu, ktorú by sme mali konzumovať pravidelne. „Avokádo je vynikajúca potravina na spestrenie jedálnička. Jednoznačne odporúčam avokádo konzumovať, pretože obsahuje vhodný pomer tukov, dodá organizmu energiu, dajú sa s ním vytvárať rozličné potravinové variácie, ako sú nátierky, smoothie, pudingy atď. Avokádo si môžete dopriať niekoľkokrát týždenne, ideálny čas sú raňajky a obed. Samozrejme, v optimálnej gramáži,“ odporúča výživový poradca Libor Javro.

Prečo jesť avokádo?

  • zastúpené mononenasýtené i polynenasýtené mastné kyseliny sú prevenciou kardiovaskulárnych ochorení
  • vláknina (rozpustná i nerozpustná) znižuje hladinu cholesterolu v krvi a prospieva tráviacemu traktu
  • podporuje obranyschopnosť organizmu, sto gramov avokáda pokryje dávku vitamínu K na 26 percent, kyseliny listovej na 20 percent, vitamínu C na 17 percent, draslíka na 14 percent atď.
  • avokádo je zásobárňou draslíka, ktorý ovplyvňuje metabolizmus, je dôležitý pre svalstvo, posilňuje zdravie srdca a ciev
  • mononenasýtené mastné kyseliny, konkrétne kyselina olejová, sa dáva do súvislosti s prevenciou rakovinových ochorení
  • znižuje hladinu cholesterolu a triglyceridov v krvi
  • tuk v avokáde pomáha ľudskému organizmu lepšie prijímať živiny z rastlinných potravín (zeleniny), preto sa oplatí pridať ho do šalátov
  • v avokáde sa nachádzajú aj karotenoidy s ochrannými účinkami (luteín, zeaxantín), ktoré chránia zrak
  • pravidelná konzumácia avokáda pomáha pri chudnutí, pretože zasýti (vláknina, omega-6 tuky, proteíny) a obsahuje živiny, ktoré vplývajú na činnosť metabolizmu

Avokádo v kuchyni

Z tohto chutného plodu možno pripraviť mnoho zdravých a chutných pokrmov. Inšpirujte sa:

Odporúčame prečítať: Naplňte chladničku zdravými potravinami a budete fit

Pripravené v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Avokádo zasýti a nakopne metabolizmus

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 855
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.