12. DEC 2016

Avokádo je skvelou pochúťkou aj na chladné dni

O avokáde vieme, že je bohatým zdrojom tukov. Avšak jedná sa o mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa ľahko premieňajú na energiu.

A podľa European Food Information Council sa javia aj ako prostriedok proti vzniku srdcových chorôb.

Ak zjeme 100 gramov avokáda, poskytneme telu 15 g tukov. Z toho je 2,1 g saturovaných tukov, 9,8 g mononenasýtených a 1,8 g polynenasýtených mastných kyselín. 73,2 g patrí vode, 7 g tvorí vláknina a 2 g proteíny. Pozitívom hruškovca amerického aj minimum sacharidov a nízky glykemický index.

Na naše telo pôsobí avokádo zásadotvorne, čo je rozhodne plus, nakoľko v dnešnej strave dominujú hlavne kyselinotvorné potraviny, čo sa spája so vznikom mnohých zdravotných ťažkostí. Z hľadiska obsahu vitamínov sú slušne zastúpené vitamíny E, K, ale aj vo  vode rozpustný vitamín C a vitamíny zo skupiny B. Z minerálov a stopových prvkov avokádo obsahuje, napríklad vápnik, železo, horčík, draslík, fosfor, meď a mangán. Pozitívom avokáda je aj nízky obsah sodíka. V sto gramovej porcii je iba 7 mg (1).

Avokádo je bezpečné z hľadiska obsahu pesticídov

Problémom ovocia v supermarketoch je napríklad aj to, že je pestované konvenčne, to znamená s použitím umelých hnojív a pesticídov. Preto je lepšie voliť produkty v bio kvalite alebo nakupovať sezónne ovocie z lokálnych zdrojov. Čo sa týka avokáda, má tú výhodu, že aj keď je pestované konvenčne, tak silná šupka chráni jeho vnútro pred pesticídmi. Čiže podľa Environmental Working Group nie je potrebné míňať peniaze na organicky pestované avokádo (1). To znamená, že exotiku v podobe avokáda môžeme smelo konzumovať bez ohľadu na pôvod a spôsob pestovania.

Aké sú benefity avokáda?

Avokádo patrí medzi skutočne zdraviu prospešné ovocie, pretože obsahuje veľa biologicky aktívnych látok. Napríklad draslík ovplyvňuje krvný tlak a hospodárenie s telesnými tekutinami, vláknina prospieva tráveniu, zastúpené antioxidanty chránia bunky pred poškodením a následným vznikom chorôb (napríklad makulárnou degeneráciou, niektorými druhmi rakoviny) atď.

Výhoda avokáda je aj v tom, že naše telo dokáže vďaka nemu lepšie absorbovať vitamíny rozpustné v tukoch. Potvrdila to štúdia odborníkov z Ohio State University v Columbuse, na základe ktorej zistili, že pridanie avokáda do šalátu pomáha absorbovať až 3 – 5-krát viac karotenoidov (3) z tohto šalátu. Karotenoidy sú významné antioxidanty, ktoré prospievajú zraku i pokožke a chránia bunky.

Ako je to s tukmi v avokáde? Avokádo je pomerne tučné, avšak obsahuje mononenasýtené mastné kyseliny, ktoré vie naše telo rýchlo premeniť na energiu, čiže sa neukladajú do nechcených tukových faldíkov. Napriek tomu by ho mali napríklad ľudia s nadváhou konzumovať v rozumnej miere a tí, ktorí majú žlčníkové kamene ho radšej nejesť vôbec.

Nemôžeme opomenúť, že zastúpené tuky majú priaznivý vplyv i na celkovú hladinu cholesterolu v krvi. Podľa jednej talianskej štúdie zdravým jedincom, ktorí konzumovali avokádo, klesla úroveň cholesterolu o 16 % a tým so zvýšenou hladinou cholesterolu až o 17 % (4).

Tipy na použitie avokáda v kuchyni

Avokádo sa dá použiť v množstve receptov. Pridáva sa do šalátov, pripravuje sa z neho lahodné guacamole či pudingy. Avšak možno ho použiť aj ako náhradu bežného tuku pri pečení – predpísané množstvo oleja či masla nahradíte rovnakou dávkou avokáda.

Zaujímavé, zdravé a chutné recepty s použitím avokáda nájdete aj v sekcii Recepty.

Zdroj foto: pixabay.com

Referencie:
http://www.eufic.org/article/en/nutrition/fats/artid/know-your-fats/
(1)http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/1843/2
(2)https://www.ewg.org/foodnews/summary.php
(3)http://jn.nutrition.org/content/135/3/431.short
(4)http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=200356&indexSearch=ID

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Avokádová penaAvokádová pena

Avokádo je bohaté na mononenasýtené mastné kyseliny a vlákninu, ktoré pomáhajú kontrolovať cholesterol, zlepšiť krvný obeh a oživiť pokožku. 

 

Avokádová salsaAvokádová salsa

Okrem avokáda využijete karfiol, zázvor a niekoľko ďalších ingrediencií. 

 

Avokádový pudingAvokádový puding

Môžem ho na akýkoľvek spôsob a vlastne v poslednej dobe ho jem každý deň. 

 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Avokádo je skvelou pochúťkou aj na chladné dni

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 1083
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.