4. NOV 2015

Ľanová múka: zdroj vlákniny a bielkovín pre športovcov

Jedna polievková lyžica ľanovej múky denne pomáha podporiť zdravie a vitalitu. 

O ľanových semiačkach ste určite počuli. Ako je to však s ľanovou múkou? Z ľanových semiačok sa najprv získa olej a to, čo zostane, sa pomelie a ľanová múka je na svete. Je bez lepku a obsahuje len veľmi malé množstvo sacharidov, teda sa hodí aj do jedálnička celiatikov a tých, ktorí sa snažia schudnúť. „Je výborným doplnením pestrej stravy,“ odpovedal na otázku, či je ľanová múka zdravá, výživový poradca Ing. Libor Javro.

Športovci ocenia najmä vysoký obsah bielkovín

Ľanové semiačka, a teda aj ľanová múka je zásobárňou proteínov, ktoré patria k najzákladnejším makroživinám. Plnia v tele množstvo funkcií, ale pre športujúcich ľudí majú hlavne ten význam, že pomáhajú svalovej hmote rásť a obnovovať sa. Tiež majú dobrú sýtiacu schopnosť.

Vláknina prospieva črevám

Nedostatok vlákniny má za následok nielen nepravidelné vyprázdňovanie, spojené s bolesťou brucha a nadúvaním, ale môže sa prejaviť aj nedostatkom energie či bolesťou hlavy. Preto je dôležité prijať denne 25-30 gramov vlákniny z rozličných zdrojov. Jedným z nich je aj ľanová múka. Takto možno predísť nepríjemnej zápche, ale aj pocitom hladu, pretože vláknina výborne zasýti.

Vitamíny zo skupiny B sú nevyhnutné pre nervovú sústavu

V čase zvýšenej psychickej záťaže sa oplatí zvýšiť príjem vitamínov zo skupiny B. Napríklad vitamínu B1 sa hovorí aj vitamín dobrej nálady a nachádza sa aj v ľanovej múke. Nechýbajú ani ďalšie B vitamíny, teda B3, B6, B5 a kyselina listová.

Fytoestrogény pre ženy v klimaktériu

Ľanové semienka sú zdrojom fytoestrogénov, ktoré sú akousi rastlinnou obdobou ženských estrogénov, ktoré sú tvorené vaječníkmi. S pribúdajúcim vekom činnosť vaječníkov upadá, a teda klesá aj produkcia estrogénov, čo môže spôsobiť viacero psychických či fyzických ťažkostí. Navodiť psychickú pohodu môžu pomôcť ženám v prechode fytoestrogény, ktoré sú zastúpené aj v ľanovej múke.

Dôležité minerály a stopové prvky

V ľanovej múke sa nachádza slušné množstvo horčíka a vápnika, ale aj zinok, selén, železo a mangán. Všetky tieto minerály a stopové prvky prispievajú k správnemu fungovaniu ľudského organizmu.

Zamiešajte ju do tvarohu alebo proteínového nápoja

Ľanová múka má široké možnosti použitia. Fyzicky aktívni ľudia ju môžu pridať do tvarohu, proteínového nápoja, jogurtov, ovsených vločiek či smoothies. Dá sa však použiť aj na zahustenie polievok či omáčok, pretože ľanové semiačka majú schopnosť napučať. Pri varení a pečení môže nahradiť 10 percent obilnej múky, pokrm bude vďaka nej ešte o niečo zdravší.

Tip na očistenie čriev

Hovorí sa, že naša imunita závisí minimálne na 70 percent od funkčnosti čriev. Ak máte problém so zápchou alebo hemoroidmi, skúste si každý večer do pollitra vody primiešať polievkovú lyžicu ľanovej múky. Ráno vodu vypite nalačno. Výsledok by sa mal dostaviť do niekoľkých dní, avšak je potrebné piť zvýšené množstvo tekutín aj počas dňa. 

zdravedesiate

Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ľanové semienka očistia tráviaci trakt od toxínovĽanové semienka očistia tráviaci trakt od toxínov

Poradia si so zápchou, zbavia črevá škodlivých látok a vďaka obsahu vlákniny a zdravých tukov predlžujú pocit sýtosti. 

 

Semiačka a smoothies: 5 tipov, ako ich použiťSemiačka a smoothies: 5 tipov, ako ich použiť

Semiačka sú skvelou ingredienciou do smoothies. Sú zdravé, chutné a dodajú energiu. 

 

Tekvicové semienka: čím sú staršie, tým sú zdravšieTekvicové semienka: čím sú staršie, tým sú zdravšie

Ak hľadáte zdravú maškrtu, ktorá vás zasýti a navyše má veľa zdraviu prospešných látok, siahnite po tekvicových semienkach.


Anketa

Desiatujete každý deň?

Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860

Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ľanová múka: zdroj vlákniny a bielkovín pre športovcov

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.