30. JUN 2014

Ako začať behať (9. časť): Bežecká abeceda

Mirka

Tak ako sa prváčik na základnej škole nepohne ďalej bez poznania písmen abecedy, je pre bežca nevyhnutá znalosť bežeckej abecedy. Dnes si predstavíme niekoľko základných cvikov, ktoré by nemali chýbať v rozcvičke žiadneho bežca.

Rozcvičku pred behom a cvičením vôbec často ignorujeme, zabúdame na ňu, nepovažujeme ju za dôležitú, alebo sa jej venujeme nedostatočne. Potom sa čudujeme, že máme problémy so šľachami, väzivami či svalstvom. Ak by sme sa dôkladne rozohriali a rozcvičili pred každým behom, týmto ťažkostiam by sme sa oblúkom vyhli a dokonca mohli čerpať benefity, ktoré dobre a dostatočne vykonaná rozcvička prináša. Viete o tom, že dôkladné rozcvičenie zvyšuje výkonnosť a silu počas samotnej športovej aktivity a dokonca skracuje dobu regenerácie? O znížení vzniku zranenia ani nehovoriac. To predsa za to stojí!

Rozohriatie pred behom

Pred každým behom je dôležité sa rozohriať. Rozcvička by mala trvať aspoň 10 minút. Môže pozostávať z poklusu a cvikov bežeckej abecedy. Bežecká abeceda slúži nielen na dokonalé rozcvičenie, ale je aj spôsob, ako zlepšiť svoju bežeckú techniku, kondičné a koordinačné schopnosti.

SKIPPING

bežecká abeceda skiping

Skiping je vlastne beh, pri ktorom je potrebné vysoko dvíhať kolená aspoň do výšky trupu. Je dôležité došliapavať na špičku, nie na celé chodidlo. Stehno zdvihnutej nohy je rovnobežne so zemou, nedvíhame ho vyššie smerom k trupu. Taktiež chodidlo zdvihnutej nohy je rovnobežne so zemou. Ďalej je dôležité správne držanie tela, čiže chrbát je vystretý a ruky sa do pohybu zapájajú ako pri behu.

ZAKOPÁVANIE

bežecká abeceda zakopávanie

Ďalším cvikom z bežeckej abecedy je zakopávanie. Prvou a azda najčastejšou chybou, ktorú bežci robia, je tá, že stehná nie sú v predĺžení s trupom. Druhá častá chyba spočíva v tom, že kolená smerujú vpred a „predbiehajú“ vystretú nohu. Aj pri zakopávaní treba dávať pozor na to, aby noha došliapavala na špičku, nie na celé chodidlo. Rovnako treba venovať pozornosť správnemu držaniu tela a, samozrejme, noha sa pri pohybe takmer dotýka zadku.

PREDKOPÁVANIE

bežecká abeceda predkopávanie

Pri predkopávaní je dôležité, aby bola noha vystretá v kolene. Pri tomto cviku je obzvlášť dôležité podsadenie panvy a trup sa nesmie prehýbať dozadu, ale byť vystretý. Zároveň treba dbať na rýchly došľap.

VÝSKOKY

bežecká abeceda výskoky

Pri výskokoch je dôležité, aby špička zdvihnutej nohy smerovala nadol. Vystretá noha tiež dopadá na špičku. Keď robíme výskok pravou nohou, máme zodvihnutú ľavú ruku a opačne. Dôležitá je práca rúk, pretože ruky vlastne pomáhajú pri výskoku.

PREPLETANIE NOHAMI VPRED A VZAD

bežecká abeceda prepletanie nohami

Cvičenie bežeckej abecedy môžete ukončiť prepletaním nôh smerom vpred a vzad. Dôležité je do cvičenia zapojiť aj hornú časť tela, teda trup a paže.

Predchádzajúce časti bežeckého seriálu pre začiatočníkov

Prečo si vybrať práve beh?

Praktické rady a tipy pre začiatočníkov

Naučte sa pri behu správne dýchať

Strava a pitný režim

Oblečenie pri behu

Obuv pri behu

Správne držanie tela a poloha rúk pri behu

Zranenia pri behu

Zdroj foto: adidas

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako začať behať (9. časť): Bežecká abeceda

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 852
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.