9. MÁJ 2014

Ako začať behať (8. časť): Zranenia pri behu

Mirka

Beh je vášeň, ktorá mení život človeka k lepšiemu. Kto behá pravidelne, vie o čom je reč. Okrem množstva fyzických a psychických pozitív má však beh aj určité riziká spojené hlavne so vznikom zranení. Našťastie, tým sa dá účinne predchádzať.

Príčiny vzniku zranení pri behu

  • nedostatočné rozohriatie a strečing
  • preceňovanie svojich schopností (pretrénovanie)
  • zlá technika pri behu (nesprávne držanie tela)
  • nevhodné oblečenie  (môže spôsobiť prehriatie organizmu, odreniny)
  • nevhodná obuv (zvyšuje riziko bolesti holennej kosti, ale aj vznik pľuzgierov či vyvrtnutia členku)
  • beh po nevhodnom teréne

Ako sa vyhnúť zraneniam pri behu?

Najdôležitejším prostriedkom prevencie zranení pri behu je kvalitná rozcvička, ktorá by mala trvať 15-20 minút. „Ak svaly nie sú dostatočne rozcvičené a zahriate, dochádza k ich natiahnutiu až pretrhnutiu. Pri behu najčastejšie trpia achilovky, lýtka a, samozrejme, väzy v kolene a v členku. Preto je dôležité svaly pred každým behom rozohriať,“ hovorí skúsený tréner Marcel Matanin. Zároveň upozorňuje na bolesť v oblasti holenných kostí, ktorá sa u začiatočníkov vyskytuje najčastejšie. Čo s tým? „Je pravda, že v začiatkoch holenné kosti bolia, to časom prejde alebo je vhodné zvoľniť tempo a nohy si postupne zvyknú,“ dodáva Matanin. V prípade, že človek začne trénovať prudko, najviac trpia kolená, bedrové kĺby, chrbtica, čiže celý oporný systém. Dôležité je teda myslieť na pravidlo: začať pomaly a postupne organizmus pripravovať na väčšiu záťaž.

Beh a zdravotné ťažkosti

Najmä ľudia so zdravotnými problémami si často kladú otázku, či je beh pre nich vhodnou športovou aktivitou. Samozrejme, pokiaľ si nie je človek istý, treba to konzultovať so svojím lekárom a riadiť sa jeho odporúčaniami. Platí to napríklad i pre diabetikov. „Máme špeciálnu skupinu, ktorá je určená pre diabetikov. Diabetici vedia, akú majú chorobu, teda sa sledujú: merajú si cukor pred, počas i po tréningu, aby vedeli, v akom tempe ísť. Aj ľudia s takýmto ochorením môžu športovať,“ hovorí zo skúseností tréner.

Trochu zložitejšie je to u ľudí, ktorí trpia kardiovaskulárnymi ochoreniami. Tu je konzultácia s lekárom nevyhnutnosťou. Napríklad pre ľudí s vysokým krvným tlakom môže byť vhodný voľný poklus, ale nesmú ísť do vysokej intenzity. Ľudia s nízkym krvným tlakom by sa tiež mali poradiť s lekárom, aká záťaž je pre nich vhodná. Tú zistia pomocou meračov pulzov, ktoré by v ich bežeckej výbave rozhodne chýbať nemali.

Tipy, ako predchádzať zraneniam

  • základom je dôkladné rozohriatie svalov hlavne v dolnej časti tela pred tréningom i „ochladenie“ po tréningu
  • rešpektujte limity svojho tela (dodržiavajte zvolený tréningový plán), vyhnete sa pretrénovaniu i nepríjemným úrazom
  • nepodceňujte pitný režim
  • počas horúcich letných mesiacov behajte ráno alebo večer, v prípade potreby použite krém s ochranným faktorom, pokrývku hlavy a slnečné okuliare
  • noste vhodné oblečenie špeciálne určené na beh
  • investujte do kvalitných bežeckých topánok
  • zvoľte si vhodný terén

Ak neviete, ako sa správne rozohriať pred behom, pozrite si nasledovné video:

Aj oblečenie pomáha predchádzať zraneniam

Jedným z faktorov, ktoré pomáhajú predchádzať zraneniam pri behu, je vhodne zvolené oblečenie. Čo poviete na toto?

adidas1-séria článkov o behu

Bežecké tričko Supernova, bežecké legíny Supernova, bežecké šortky Supernova Glide, bežecké tenisky Supernova Glide

adidas2-séria článkov o behu

Bežecké tričko Supernova, bežecká podprsenka Supernova, bežecké šortky Aktiv, bežecké tenisky adistar boost

adidas3-séria článkov o behu

Bežecká podprsenka Supernova, mikina Aktiv, bežecké 3/4 legíny adizero, bežecké tenisky Energy Boost

Predchádzajúce časti bežeckého seriálu pre začiatočníkov

Ako začať behať (1. časť): Prečo si vybrať práve beh?

Ako začať behať (2. časť): Praktické rady a tipy pre začiatočníkov

Ako začať behať (3. časť): Naučte sa pri behu správne dýchať

Ako začať behať (4. časť): Strava a pitný režim

Ako začať behať (5. časť): Oblečenie pri behu

Ako začať behať (6. časť): Obuv pri behu

Ako začať behať (7. časť): Správne držanie tela a poloha rúk pri behu

Zdroj foto: adidas
Zdroj video: www.yotube.com

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako začať behať (8. časť): Zranenia pri behu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.