22. OKT 2014

Ako regenerovať telo po bežeckých pretekoch?

Mirka

Zvládli ste úspešne bežecké preteky? Určite ste na seba hrdí, ale aj tak by ste nemali zabúdať na to, že ľudské telo sa potrebuje po pretekoch zregenerovať. 

Rovnako, ako ste sa poctivo pripravovali na preteky, je potrebné mať vypracovanú aj stratégiu regenerácie organizmu po bežeckom podujatí. Regenerácia je veľmi dôležitá najmä pre obnovu svalovej hmoty, ktorá bola vystavená veľkej záťaži. Oddych potrebujú napríklad aj kosti, pretože ak sa začne s ďalším tréningom príliš skoro, zvyšuje sa riziko zranenia.

Čo najskôr po pretekoch

S regeneráciou treba začať čo najskôr po ukončení pretekov. V prvom rade je nevyhnutné, aby sa organizmus ochladil a aby ste mu dopriali dostatočný strečing. „Vždy po preteku treba vyklusať. Samozrejme, v pomalšom tempe, ako sa trénuje. Stačia 2-3 kilometre úplne voľným tempom, jednoducho kompenzačné pásmo.Ochladenie si doprajte v sprche, kde si hlavne nohy schladíte studenou vodou. Komu je príjemnejšie, môže striedať studenú a teplú vodu. Hlavný efekt však prináša práve studená voda. Vyklusať choďte aj na druhý deň. Ak však máte veľkú svalovú horúčku, tak to nerobte. V prípade miernej svalovice je to vhodné, ale tak, aby to pri behu nebolelo,“ hovorí skúsený bežec René Steffek. Po ochladení prichádza na rad statický strečing.

Odporúčame prečítať: 3 tipy, ako spáliť viac kalórií pri behu

Okrem ochladenia a strečingu je nevyhnutnosťou aj dodanie chýbajúcich živín do organizmu. V prvom rade sú dôležité tekutiny s obsahom „vypotených“ elektrolytov. Nesmú chýbať sacharidy, ktoré doplnia vyčerpané zásoby glykogénu a tiež bielkoviny podieľajúce sa na obnove svalovej hmoty. Najjednoduchším a najrýchlejším riešením je urobiť tak prostredníctvom vhodného športového nápoja. Ak ho nemáte k dispozícii vhodný je aj banán či arašidové maslo.Čo sa týka ďalšieho stravovania, nasledujúcich 24 hodín sa snažte konzumovať dostatok komplexných sacharidov v kombinácii s kvalitnými proteínmi. Nezabudnite tiež na priebežné dopĺňanie tekutín.

Odporúčame prečítať: 5 tipov, ako to s behom nevzdať

Ďalšie tipy na regeneráciu organizmu

Skvelou voľbou, ako organizmus regenerovať po náročnom preteku, je masáž. Odporúča sa absolvovať ju zhruba do 48 hodín po behu. Prospeje nielen unaveným svalom, ale aj psychike. Ak vás trápi svalová horúčka, je vhodné počas nasledujúcich siedmich dní zvoliť iba „light“ pohybové aktivity, ako napríklad chôdzu, džoging či bicyklovanie. Závisí to však od náročnosti športového preteku. Tak napríklad podľa výskumov sú svalové vlákna po absolvovaní maratónu najnáchylnejšie na poškodenie v prvých troch dňoch po pretekoch, preto treba počúvať svoje telo a zbytočne sa nepremáhať. K regenerácii patrí tiež dostatočne dlhý a kvalitný spánok.

Zdroj foto: www.freedigitalphotos.net (stockimages)

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako regenerovať telo po bežeckých pretekoch?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.