25. JUN 2015

Ako jesť viac zeleniny a vybrať si tú kvalitnú?

Čo je dôležité pri výbere zeleniny a ako zvýšiť jej podiel v jedálničku? Poradíme vám.

Nie vždy je ľahké vypestovať si lásku ku konzumácii zeleniny. Možno sa nám spája s nejakou predstavou z detstva, keď nás nútili jesť špenát alebo cviklu. Alebo jednoducho nemáme čas a kulinárske zručnosti, aby sme si ju chutne a zdravo pripravili, tak jej jeme málo. Nech je to akokoľvek, je len na nás, čo s tým urobíme.

Zeleninu možno pripraviť na tisíce spôsobov, je zdrojom vitamínov, minerálov, vlákniny a vody. Obsahuje minimum kalórií, teda ak si ku každému jedlu pridáme zeleninu, skvelo zasýti a denný energetický príjem zvýši iba minimálne. Je jednoducho ideálnou potravinou na udržanie zdravia a štíhlosti.

Zásady výberu zdravej a chutnej zeleniny

Pokiaľ si dokážete zeleninu dopestovať v záhradke, máte záruku, že je kvalitná a čerstvá. Ak túto možnosť nemáte, určite nájdete overeného pestovateľa či trhy, kde predávajú svoje produkty skúsení a spoľahliví záhradkári. Neváhajte a nakupujte zeleninu od nich. „Je dôležité vyberať si kvalitnú zeleninu. Z tohto dôvodu je potrebné zamyslieť sa nad tým, ktorá zelenina je nabitá maximom výživných látok dôležitých pre zvýšenie zdravotného a výkonnostného skóre. Z môjho pohľadu je to sezónna zelenina. Preto je dôležité poznať obdobie, kedy jednotlivé druhy zeleniny dozrievajú. Ďalej by mala byť zelenina čerstvá, teda pochádzať z vášho okolia (kraja, štátu, susedného štátu). Iba tak sa dá zaručiť jej čerstvosť. Pokiaľ nie je dostatok zeleniny, ako napríklad v zime, treba preferovať dobre skladovanú zeleninu, fermentovanú a koreňovú zeleninu,“ radí odborník na výživu Ing. Libor Javro.

Zeleniny si môžete pokojne dopriať aj viac

Podľa odporúčaní by sme mali denne zjesť 500-600 gramov zeleniny a ovocia. Pričom prevahu by mala mať práve zelenina. „Množstvo konzumovanej zeleniny je ľubovoľné, avšak zeleniny sa nemusíte báť konzumovať aj väčšie množstvá. Optimálny príjem sú približne 3 dávky zeleniny za deň. To je približne 200-500 gramov. Je tu leto a s ním aj ponuka kvalitných zeleninových produktov, a preto to treba využiť,“ radí skúsený odborník na výživu.

Tipy a triky, ako jesť viac zeleniny

  • Majte zeleninu na viditeľnom mieste v kuchyni i v chladničke. Ak ju budete mať na očiach, bude vás jej konzumácia lákať viac.
  • Nakúpenú zeleninu pekne naaranžujte do misy, pretože takto bude vyzerať lákavejšie, ako keď ju len niekde nedbalo uložíte.
  • Ku každému hlavnému jedlu pridajte nejakú zeleninu, zeleninový šalát alebo zeleninu pripravenú v pare.
  • Preferujte druhy zeleniny, ktoré vám chutia. Zbytočne sa nenúťte do konzumácie niečoho, čo vám príliš nechutí.
  • Experimentujte! Zelenina sa dá pripraviť na tisícky spôsobov. Vďaka tomu môžete svoje chuťové poháriky prekvapiť nezvyčajnou chuťou.
  • Preferujte čerstvú zeleninu, ale vždy majte v mrazničke aj zásobu mrazenej. Môžete po nej siahnuť vtedy, keď dôjdu zásoby.
  • Zeleninu môžete konzumovať aj vo forme lahodných smoothies. Množstvo receptov nájdete aj na našom webe v sekcii Recepty.
  • Pridajte viac zeleniny do jedál, ktoré bežne pripravujete, ako napríklad do polievok, rizota, omeliet či nátierok. Zelenina ja výborná aj v kombinácii s cestovinami alebo pizzou. Fantázii sa medze nekladú.
  • Aj grilovanie je spôsob, ako jesť viac zeleniny. Baklažán, tekvica či špargľa sú na to priam ideálne.
Spracované v spolupráci s výživovým poradcom Ing. Liborom Javrom z www.vyzivovestudio.sk
Zdroj foto: flickr.com

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

5 potravín, ktoré nedajú zápalu šancu5 potravín, ktoré nedajú šancu zápalu

Zápal v ľudskom tele stojí za väčšinou ochorení.

 

5 superfoods, ktoré prinášajú zdravie, štíhlosť a vitalitu5 superfoods, ktoré prinášajú zdravie, štíhlosť a vitalitu

V brokolici sa nachádza množstvo prospešných živín.

 

 

Akou stravou vytvarovať brušné svaly?Ako stravou vytvarovať brušné svaly?

Túžite po pevnom a vytvarovanom bruchu?


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - Ako jesť viac zeleniny a vybrať si tú kvalitnú?

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 855
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.