15. NOV 2013

5 tipov ako bojovať so zlou náladou počas tmavých a studených dní

Mirka

Dni sú krátke, tmavé a studené. To v mnohých z nás vyvoláva zlú náladu a podráždenosť. Cítime sa unavení. Chutia nám nezdravé a kalorické jedlá. Priberáme. Do mnohých povinností sa musíme nútiť a všetko nám trvá akosi dlhšie ako zvyčajne.

Poruchy nálad, ktoré prichádzajú v jeseni a v zime, môžu súvisieť s nedostatkom prirodzeného svetla. To spôsobuje zmeny v mozgu, ktoré následne negatívne ovplyvňujú náladu, chuť do jedla i spánkový rytmus. Organizmus produkuje nízke hladiny serotonínu (hormón, ktorý ovplyvňuje náladu) a, naopak, viac  melatonínu, teda spánkového hormónu. Našťastie, ich tvorbu môžeme ovplyvniť. A nielen to. Únave, strachu, úzkosti, zlej nálade a podráždenosti možno predchádzať, alebo ich aspoň zmierniť. Ako?

1. Jedzte zdravé potraviny!

Telo funguje správne iba vtedy, keď má dostatočný prísun potrebných živín. Vitamíny, minerály a ďalšie látky človek získava predovšetkým z potravín. V zime je však potrebné sústrediť sa na príjem niektorých z nich o niečo viac. Tak napríklad tvorba serotonínu je síce závislá aj od svetla, ale ľudské telo si dokáže tento hormón vyprodukovať aj z látky s názvom tryptofán. Obsahujú ju banány, strukoviny, vajíčka, oriešky atď. V rámci zdravého stravovania je potrebné zamerať sa i na dostatočný prísun vitamínov skupiny B, vápnika, horčíka, nenasýtených mastných kyselín, najmä omega-3 (losos, sleď, vlašské orechy, ľanové semiačka).

2. Športujte!

Šport má nielen mnoho fyzických, ale aj psychických pozitív. V prvom rade kladne ovplyvňuje tvorbu hormónu dobrej nálady (serotonínu), zvyšuje produkciu hormónov šťastia (endorfínov) a znižuje tvorbu stresových hormónov (adrenalínu, kortizolu). Ak vás nelákajú konkrétne cvičenia, doprajte si každý deň aspoň tridsaťminútovú prechádzku. Okrem pohybovej aktivity bude vaše telo vystavené i prirodzenému svetlu, ktoré stimuluje produkciu serotonínu.

3. Stretávajte sa s ľuďmi

V zime máme prirodzenú tendenciu byť viac doma v teple ako vonku, čo však môže negatívne ovplyvňovať psychické rozpoloženie. Človek je tvor spoločenský. Ku šťastiu potrebuje mať okolo seba ľudí. Určite sa vo vašom okolí nájde niekto, kto je pre vás bútľavou vŕbou a koho, naopak, vaša prítomnosť poteší. Ak vás nelákajú športové podujatia, zájdite si spoločne na kávu, na koncert či do kina.

4. Snažte sa myslieť pozitívne

Optimisti to majú v živote ľahšie a sú šťastnejší ako pesimisti. Prečo? Pozitívne zmýšľajúci človek si uvedomuje, že veci nie sú iba čierne, alebo biele. Existuje aj stredná cesta. Optimista neberie seba samého príliš vážne, stretáva sa s pozitívnymi ľuďmi, má sa dostatočne rád atď. Dobrou správou je, že k optimistickému pohľadu na život sa môžeme dopracovať všetci. Nie je to ľahká cesta, ale dá sa to.

5. Naučte sa relaxovať

Snažte sa aspoň pár minút denne venovať iba sami sebe. Je na vás, aký spôsob oddychu si vyberiete. Môže to byť ranná rozcvička, čítanie kníh, počúvanie hudby, venovanie sa domácemu zvieratku či horúci kúpeľ. Zlú náladu môže pomôcť zmierniť aj aromaterapia a esenciálne oleje ako levanduľa, pomaranč, citrón či ylang ylang.


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 tipov ako bojovať so zlou náladou počas tmavých a studených dní

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.