16. MAR 2015

5 potravín, ktoré nedajú zápalu šancu

Mirka

Potraviny s protizápalovými účinkami nás chránia napríklad pred obezitou, cukrovkou, zápalom ďasien, kardiovaskulárnymi chorobami, bolesťami kĺbov či rakovinou. Navyše spomaľujú starnutie. 

Zápal v ľudskom tele stojí za väčšinou ochorení. Ako jeho vzniku predchádzať? Dôležité je vyradiť z jedálneho lístka potraviny, ktoré vznik zápalov podporujú. Ide napríklad o sladkosti, ktoré sú zdrojom rýchlych sacharidov alebo jedlá, ktoré sú plné cholesterolu a trans-mastných kyselín. Naopak, bojovníkmi proti zápalu sú ovocie a zelenina, celé zrná, semiačka, orechy, bylinky a mnohé ďalšie. Ktoré z nich by ste mali rozhodne zaradiť do jedálnička?

Kurkuma

Táto indická korenina sa stáva populárnou aj u nás a to hlavne preto, lebo disponuje protizápalovými účinkami. Ak chcete rýchlejšie vyriešiť určitý zdravotný problém alebo chorobám predchádzať, kurkuma by nemala vo vašom jedálničku chýbať. Používa sa ako pomoc pri artritíde. Stimuluje očistnú schopnosť pečene a čistí krv, teda má významné detoxikačné účinky. Ďalej znižuje hladinu cholesterolu, podporuje odbúravanie tukov, stabilizuje hladinu cukru v krvi atď. Použiť ju môžete v kombinácii s inými koreninami hlavne na dochutenie ryže, hydiny či strukovín.

Zelený čaj

Nie nadarmo bol v minulosti označovaný ako čaj večnej mladosti. Za tento účinok sú zodpovedné hlavne zastúpené antioxidanty, ktoré chránia bunky pred poškodením voľnými radikálmi. Zelený čaj slúži ako prevencia rozličných ochorení, znižuje vysoký krvný tlak, pomáha pri cukrovke, infekčných chorobách a podobne. Ak vám vadí kofeín obsiahnutý v zelenom čaji, vyskúšajte rooibos čaj. Disponuje podobnými účinkami a môžete ho piť takmer neobmedzene.

Avokádo

Prednosťou avokáda je hlavne vysoký obsah zdravých tukov, ktoré slúžia hlavne ako prevencia proti srdcovocievnym ochoreniam. Sú v ňom zastúpené aj ďalšie živiny, ako napríklad vitamíny A, C, E, K, skupiny B, zinok, fosfor, horčík, ktoré posilňujú celkovú obranyschopnosť organizmu. Vláknina zasýti a je prevenciou proti zápche. Luteín a zeaxantín sú ochrancami ľudského zraku.

Kokosový olej

Ďalšou skvelou potravinou s protizápalovými účinkami je kokosový olej. Prospieva kardiovaskulárnemu systému, bojuje proti kvasinkovým infekciám, podporuje činnosť metabolizmu, je prevenciou zápchy, posilňuje imunitu a blahodarne pôsobí na nervovú sústavu. Za optimálnu dennú dávku sa považujú 2-3 polievkové lyžice.  

Bobuľové ovocie

Ovocie a zelenina vo všeobecnosti pôsobia protizápalovo. V boji proti oxidačnému stresu, spôsobenému voľnými radikálmi, pomáha bobuľové ovocie, ktoré je plné antioxidantov. Čučoriedky zabraňujú strate pamäte, pomáhajú pri kŕčových žilách či hemoroidoch. Černice si poradia s vysokým cholesterolom, brusnice s infekciami močových ciest a maliny obsahujú veľa vlákniny, ktoré prospeje tráviacemu traktu.

Odporúčame prečítať: Sila rakytníka spočíva vo vysokom obsahu vitamínu C


DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 5 potravín, ktoré nedajú zápalu šancu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 858
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.