13. JUL 2016

3 stratégie na porazenie stresu

Nebezpečný je pre nás hlavne chronický, čiže dlhodobý stres.

Žijeme pod neustálym tlakom zamestnávateľov, ktorí vyžadujú vysoké pracovné nasadenie, snažíme sa robiť maximum pre svoje rodiny a bojujeme s obavami týkajúcimi sa spoločenskej a politickej situácie. Kvôli tomu sa naše telo neraz dostáva do stavu chronického, teda dlhodobého stresu.

Ak sa nervozita a únava spojí s nezdravým jedlom, nedostatkom pohybu a spánku, je iba otázkou času, kedy sa dostavia zdravotné či psychické problémy. Najčastejšie sa jedná o poruchy srdcovocievneho systému, tráviace ťažkosti alebo poruchy imunity. Preto stres nemožno nepodceňovať, ale práve naopak, naučiť sa ho vhodnými technikami zvládať. Už J. J. Rousseau povedal, že „čím je telo slabšie, tým väčšmi rozkazuje, čím je silnejšie, tým väčšmi poslúcha“. Ako si teda poradiť so stresom a byť vnútorne silnejším?

1. Venujte sa dychovým cvičeniam

Dychové cvičenia sú považované za jednu zo „zlatých“ stratégií na porazenie stresu. Ich výhodou je to, že ich s troškou chcenia zvládne každý, dajú sa robiť kedykoľvek a kdekoľvek, sú jednoduché a spoľahlivo fungujú. Vďaka nim možno zmierniť pocity napätia, bolesť hlavy, únavu, poruchy koncentrácie, ťažkosti so spánkom, úzkosti a depresie. Odborníci ich odporúčajú robiť vtedy, keď sa potrebujeme rýchlo upokojiť alebo navodiť lepšiu koncentráciu.

Základom dychových cvičení je hlboké, teda brušné dýchanie, takisto možno dýchanie spojiť s vizualizáciou a ďalšími technikami.

Ako správne dýchať? 


Zdroj video: www.youtube.com

2. Športujte

Pravidelné cvičenie má značnú zásluhu na eliminácii stresu v našom živote. Nakoniec potvrdilo to aj množstvo vedeckých štúdií. Napríklad podľa odborníkov z University of Nebraska Medical Centre má pravidelné cvičenie mnoho výhod – prináša zlepšenie kvality spánku, zvýšený záujem o sex, lepšiu obranyschopnosť, úľavu od stresu, zvýšenie energie alebo zníženie únavy (1). Pritom je dôležité, aby človeka pohyb bavil a nerobil ho nasilu.

3. Naservírujte si na tanier správne jedlá

Jedlo má vplyv aj na psychické rozpoloženie. Preto je veľmi dôležité podporiť snahu o lepšie zvládanie stresu správnym pokrmom. Základom by mala byť pestrá a pravidelná strava, ktorá má dostatok všetkých makro i mikroživín. Čo sa týka makroživín, tak napríklad pri sacharidoch je vhodné uprednostňovať „pomalé" sacharidy, pri tukoch sa vyhýbať nezdravým nasýteným a transmastným kyselinám a nepodceňovať zdroje bielkovín, ako napríklad kvalitné morčacie a kuracie mäso či tuniaka, ktoré obsahujú aminokyselinu tryptofán, prekurzor serotonínu, hormónu dobrej nálady. 

K správnemu fungovaniu nervovej sústavy prispievajú aj vitamíny zo skupiny B, ktoré prirodzene zvyšujú našu schopnosť stres zvládať. Nachádzajú sa v strukovinách, orechoch, semienkach, v ovocí i zelenine. Nemenej podstatnú úlohu v tomto smere zohráva vitamín D, ktorý získavame vďaka slnečným lúčom i niektorým potravinám. Z minerálov sú pri strese kľúčové najmä vápnik a horčík, ktoré uvoľňujú napätie vo svaloch. Mali by sme ich konzumovať v pomere 2:1. Vápnik nájdeme v mliečnych výrobkoch, ale aj v maku, sezame, chia semiačkach či listovej zelenine. Horčík je obsiahnutý, napríklad v pšeničných klíčkoch, orechoch či datliach. 

Zdroj: flickr.com

Referencie:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1470658/

Ľudia, ktorí čítali tento článok, zaujímajú sa tiež o: 

Ako dýchať pri cvičení?Ako dýchať pri cvičení?

Správne dýchanie hrá veľmi dôležitú úlohu pri športovaní. Správnym dýchaním zaistíte dostatočný prísun kyslíka svalom. 

 

Ako odstrániť stuhnutosť a bolesti krkuAko odstrániť stuhnutosť a bolesti krku

Celodenné sedenie pri počítači alebo zlá poloha pri spánku.

 

 

Ako si udržať energiu počas celého dňaAko si udržať energiu počas celého dňa?

Keď sa vám dni zdajú krátke, ale práce máte stále vyše hlavy, je veľmi ťažké udržať si dobrú náladu a vysokú hladinu energie. 


Autor článku

Mirka Mikova

Mgr. Mirka Miková - redaktorka Cvičte.sk

Písaniu sa venujem niekoľko rokov, je mojou prácou i koníčkom. Takisto som vyznávačkou zdravého životného štýlu – pravidelne športujem a nie je mi jedno, čo si dám na tanier. Oblasť výživy ma zaujíma natoľko, že sa v tomto smere aktívne vzdelávam. Nedávno som absolvovala 6-mesačný kurz výživového poradenstva v ČR a plánujem sa zúčastniť ďalších, pretože si myslím, že vedomosti sú základ. Mojím mottom sú slová Usaina Bolta: „Nemožné je len silné slovo používané slabými ľuďmi, ktorí zistili, že je ľahšie žiť vo svete, ktorý im bol daný, ako nájsť v sebe silu niečo zmeniť. Nemožné nie je fakt, ale voľba.“ Viac o mne aj na:

http://bit.ly/

Ďalšie články od autora

DISKUSIA K ČLÁNKU (0)

Diskusia k článku - 3 stratégie na porazenie stresu

Nový príspevok

Táto diskusia je otvorená len pre prihlásených užívateľov.

 
Desiatujete každý deň?
Áno, desiata je dôležitá.
Ako kedy, teda podľa toho, či mám čas.
Nie, nikdy na to nemám čas.

Celkom hlasovalo: 860
Archív ankiet

Odber newsletterov
Tip pre redakciu
Poslať článok

Poslať článok môže len registrovaný užívateľ.